Lydnadstankar

Nu när Lazer är fullcertad måste vi ju verkligen se till att komma ut på lite brukstävlingar i vår så han får sin titel. Det stora målet för 2011 blir ju med andra ord ganska självklart; uppflyttade till högreklass i bruks. Förmodligen så blir det i spår då spåret gick djävulskt bra i höstas. Lydnaden är dock det stora problemet.. Lazer tycker det är lite FÖR kul.

Linförigheten är riktigt fin. Jag är SÅ nöjd. problemet är dock att Lazer piper. På tävling är han även på mina händer och armar och går och tuggar, vilket gör att han inte ens går hälften så bra som han kan. Jag måste försöka få ner hans aktivitetsnivå ganska så mycket, och då tror jag att både pipet och tuggandet kommer försvinna. Får klura på hur jag ska göra det..

I apporteringen funderar jag på att köra mycket med metallapporten istället, då han inte tycker den är lika rolig.

I läggandet ska jag försöka lära in att han ska lägga sig med framdelen före bakdelen istället för tvärt om, för att på så sätt få snabbare lägganden.

Hopp över hinder och inkallningen sitter någorlunda, där gäller det bara att finputsa lite.

Både krypet och framförgåendet håller vi på att lära in. Vi har ingen brådska, vi har ju hela vintern på oss.

Hmm.. Mycket att fundera på. Får se till att skriva en ordentlig planering och verkligen följa den. Skam den som ger sig säger jag bara!

Avslutar med att slänga in BIR-bilden från igår. Lazer står i uppförsbacke och har tappat svansen, men men. Och för att citera en person som var och pratade med oss i rasmontern i helgen "det är ju som en malle, fast snygg"


Kommentarer
Postat av: iDa

Snygg han är! <3

2010-12-21 @ 18:54:33
URL: http://idaeklof.wordpress.com/
Postat av: Emma

Lea vart pipig under löp perioden sist, var helt omöjligt att träna utan pip ett tag - hon blev så sjukt taggad. men då gjorde jag så att i ex friaföljet så gick jag inte ett steg före hon var tyst, hon fick sitta och pipa hur länge hon ville, men vi rörde oss inte ur fläcken före hon var tyst! Sen när jag belönade henne gav jag en godis och klappade/smekte henne lugnt - väldigt lugnt. Sa bra lugnt. Hon fick aldrig belöning när hon pep. Var hon tyst i nått moment då kunde jag belöna med leksak. Fjärren har/är det moment som hon stressar upp sig mest i, det är som att det bara kryper i benen och hon vill skrika ut till världen. Men det som hjälpt där är också att belöna med godis och smeka henne lugnt medan man säger "bra" väldigt lugnt. Det har fått henne att landa.



Grattis till BIR och certet, ni kommer säkert uppnå alla era mål 2011 :)

2010-12-22 @ 13:47:26
URL: http://emki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0