Vårat 2009

Efter att Lazer flippade ur totalt i ringen på HUND 2009 har jag legat lågt. Jag har varit så arg, mest på mig själv. Jag har känt mig dålig. Att det är mitt fel att Lazer beter sig som han gör, och ännu sämre för att jag inte kan träna bort det.

Vi har skitit i all slags träning med krav och shepjat mycket. Mest för att Lazer måste lära sig att jobba sig igenom sin frustration.

Kennelhosta har Lazer åkt på också.

Hur som helst tänker jag göra som dem flesta andra som har blogg; göra en liten årssumering. Mål för 2010 kommer så småningom också.



Mitt 2009
Året började med en SBK light utbildning för Christian Lewander. Strax efter gick jag A2:an för Anita Axelsson. Lärde mig massor och fick hur mycket som helst att tänka på.

Under sommaren jobbade jag på Rex Ventors kennel och tog hand om T-kullen, 10 ljuvliga små bestar. Även det var mycket lärorikt.

Hela året har jag fortsatt kämpa på i skolan. När tvåan började blev det ändringar i klassen vilket gjorde att det blev ett konstant skitsnackande och hela tiden olika småbråk i klassen, något som har varit tikitgt jobbigt och tagit mycket energi.. Galet skoltrött har jag varit.

I mitten av november fick jag äntligen flytta till en ny lägenhet, närmare vänner, skola och hundklubb.



Trollet 2009
Första tävlingen på året blev U-DM där vi lyckades kamma hem förstaplatsen för andra året i rad i klass 2 medium. Dagen efter var det tävling på SSBK där vi lyckades pocka en pinne i hoppklassen. 

Jag ock Trollet tränade på under sommmaren men han kändes inte riktigt som vanligt, kunde dock inte sätta fingret på vad det var. I slutet på juli åkte vi upp till Sundsvall, men ingenting blev rätt. Disk eller tidfel blev det i alla lopp. Tänkte att det var vädret eftersom Trollet är så väderkänslig.

Veckan efter Sundsvall åkte vi till U-SM i Boden. Ett kanonbra arrangemang av Bodens HU! Dagen innan agilityn gick började Trollet halta, men verkade inte ha ont. På vägen hem från Boden blev det värre och värre så det blev att åka till veterinären där vi tog blodprov. Resultatet blev borelia och tränings- och tävlingsförbud på hela hösten.

5 år han han även hunnit fylla, och jag hoppas på minst lika många år till.



Lazer 2009
8 maj flyttade en Hollandse Herdershond hane på 6 månader hem till mig. Vad jag tänkte på när jag beslutade mig för det har jag frågat mig själv många gånger. Men beslutet kunde nog inte ha varit mer rätt.

Året har mer eller mindre gått åt till att lära känna varandra. Jag har upptäckt Lazers svagheter och brister. Vi har jobbat på dem under året och kommer fortsätta under 2010.

Vi har även gjort det jag har sagt att jag aldrig i hela mitt sliv skulle göra; ställa ut. 6 gånger har det blivit, varav en gång i valpklass. 3 CERT, lika många BIR och jättemycket fin kritik har vi fått.



Sigge 2009
Bara en vecka efter att vi hade hämtat hem Lazer tog vi det otroligt jobbiga beslutet att låta Sigge somna in. Han ville varken äta eller gå ut, det var inte rättvist mot honom att behöva må så.

Nästan 12 fina år fick vi tillsammans.  


Kommentarer
Postat av: Malin

Låter vettigt med "back to basics" med herr Lazer och jag ser fram emot att få träffa dig och Trollet på tävlingsbanorna igen till våren! Ses snart...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0